free hit counter هشدارها و آموزه‌های انتظامی وکلا تخصصی وکلا
مورد علاقه ها 0

هشدارها و آموزه‌های انتظامی وکلا (تخصصی وکلا)


هیأت دادرسان: آقایان سید عبدالرضا طباطبایی (رئیس دادگاه)، محمد دیوسالار و کاظم صادقی (مستشاران دادگاه)
تاریخ رسیدگی: تابستان 1401
خلاصه جریان پرونده:
قاضی شعبه دادگاه انقلاب اسلامی دادگستری یکی از شهرستان‌های اصفهان طی گزارشی به کانون وکلای دادگستری اصفهان اعلام می‌نماید که احدی از وکلای این کانون که وکیل تسخیری بوده‌اند در جلسه رسیدگی اتهام موکل حضور نیافته و لایحه‌ای مبنی بر عذر یا غیره ارسال نداشته که این موضوع موجب اطاله دادرسی و تجدید جلسه گردیده است. دادیار دادسرای انتظامی کانون با ارجاع پرونده به احدی از وکلای شاغل در حوزه آن شهرستان، ایشان را مأمور می‌نماید تا گزارشی از پرونده مربوطه تهیه و ارسال دارند. وکیل اخیر‌الذکر با مراجعه به دادگاه انقلاب و ملاحظه پرونده مربوطه، چنین گزارش می‌دهد:
«حسب درخواست ریاست دادگاه انقلاب این شهرستان، همکار گرامی به عنوان وکیل تسخیری تعیین شده و ایشان از طریق سامانه خودکاری اعلام وکالت نموده‌اند. سپس ابلاغیه تعیین جلسه رسیدگی از طریق سامانه ثنا ابلاغ و توسط ایشان مشاهده گردیده است. جلسه رسیدگی در تاریخ موعود تشکیل و به جهت نوع جرم و میزان مجازات قانونی و عدم حضور همکار محترم و عدم ارسال لایحه یا اعلام عذر موجه تجدید گشته است».
وکیل متشاکی انتظامی بیماری خود را علت عدم حضور در جلسه رسیدگی اعلام داشتند که این عذ رتوسط دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری اصفهان پذیرفته نمی‌شود و تعقیب انتظامی ایشان به لحاظ عدم حضور در جلسه رسیدگی صادر و متعاقباً کیفرخواست مربوطه تنظیم می‌گردد. با ارجاع پرونده به یکی از شعب دادگاه عالی انتظامی کانون وکلای دادگستری اصفهان، شعبه مربوطه وقت رسیدگی تعیین می‌نماید. در جلسه رسیدگی دادگاه عالی انتظامی، نماینده دادستان و وکیل یاد شده حضور به هم رسانیده و وکیل مزبور علت عدم حضور خود در وقت مقرر دادگاه را بیماری و مشکل گوارشی اعلام داشتند. دادگاه انتظامی کانون وکلا به این شرح مبادرت به صدور رأی نموده است:
«حسب گزارش دادگاه محترم انقلاب، همکار وکیل در جلسه دادگاه در موعد معین شرکت ننموده و در نتیجه جلسه رسیدگی مزبور تجدید شده است. گرچه در همان روز پزشک گواهی یک روز استراحت برای وی صادر نموده، لیکن ایشان می‌توانسته بلافاصله مراتب را طی یک لایحه به دادگاه اعلام بدارد که چنین نکرده است. از سوی دیگر با نگرش به سوابق متعدد ایشان و محکومیت‌های سابق، تخلف ایشان محرز است. لذا مستند به ماده 13 و 15 قانون وکالت با عنایت به سوابق منطبق با بند 4 ماده 51 موصوف، وکیل یاد شده به ممنوعیت موقت از اشتغال به وکالت به مدت سه ماه محکوم می‌گردد. این رأی قابل اعتراض در دادگاه عالی انتظامی قضات است».
با ابلاغ رأی، وکیل یاد شده نسبت به دادنامه صادره اعتراض نموده است. اینک شعبه‌ای از دادگاه عالی انتظامی قضات با حضور رئیس و مستشاران دادگاه تشکیل است. با ملاحظه کلیه اوراق و محتویات پرونده و قرائت گزارش تهیه شده و انجام مشاوره و با اعلام ختم دادرسی و استعانت از خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می‌‌نماید.
«رأی دادگاه عالی انتظامی قضات»
تجدیدنظرخواهی وکیل متشاکی انتظامی از دادنامه صادره از یکی از شعب دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری اصفهان است که به لحاظ عدم حضور وکیل یاد شده در جلسه رسیدگی دادگاه انقلاب اسلامی یکی از شهرستان‌های اصفهان موجب تجدید جلسه رسیدگی شده است. از توجه به محتویات پرونده و گزارش دادگاه انقلاب اسلامی یاد شده، وکیل مزبور عذر موجه بیماری خود را تا روز رسیدگی به دادگاه اعلام نکرده است. لذا اعتراض نامبرده به نحوی نیست که موجب نقض و بی اعتباری دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید. بنابراین با رد اعتراض به عمل آمده و با توجه به اینکه تخلف انتظامی با بند 6 ماده 122 آئین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 02/04/1400 انطباق دارد، با استناد به ماده مرقوم و بند 3 ماده 51 قانون وکالت و ماده 113 آئین‌نامه اجرایی مرقوم (ماده 75 آئین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری) با اصلاح مجازات انتظامی از ممنوعیت موقت و اشتغال به وکالت به مدت سه ماه به مجازات انتظامی توبیخ با درج در مجله رسمی دادنامه تجدیدنظرخواسته را با اصلاح به عمل آمده در نهایت تأیید و استوار می‌نماید. این رأی قطعی است».
دادگاه عالی انتظامی قضات

به نقل از مجله مدرسه حقوق کانون وکلای دادگستری اصفهان - نویسندگان وکیل سرکار خانم فاطمه محسنی و سرکار خانم نغمه فقیهیان

64
0
 
0
لینک کوتاه:
دیدگاه ها